Wmo & NAH

Wmo & NAH
22 januari, 2022
Noord-Brabant

Ook mensen met NAH moeten voorzieningen en hulp vanuit de Wmo zelf aanvragen bij de Gemeente. De Gemeente bepaalt of iemand in aanmerking komt voor ondersteuning uit de Wmo. Een Wmo-consulent van de Gemeente houdt daarom eerst een indicatiegesprek/keukentafelgesprek met degene die de zorg aanvraagt. Tijdens dit gesprek wordt gekeken welke problemen u ervaart, wat u zelf kunt doen om deze op te lossen én welke professionele ondersteuning u nodig hebt. Dat verschilt per persoon.

In het indicatiegesprek/keukentafelgesprek komen veel zaken aan de orde. Dat kan wel eens lastig zijn omdat mensen met NAH vaak problemen hebben met overzicht houden. Ook hebben Wmo-consulenten soms onvoldoende kennis van NAH en de consequenties ervan. En soms overschat iemand met NAH ook wat hij of zij nog zelf kan.

Daarom adviseren wij u om het gesprek niet alleen te doen maar met uw partner, een familielid of een bekende. Dit kan ook een cliëntondersteuner zijn. Een clientondersteuner is gratis, en kan aangevraagd worden bij o.a. MEE, SamenDoen of bij de NAH-Vraagwijzer. Zij kunnen u ondersteunen bij het gesprek. Twee weten meer dan één, en twee mensen kunnen vaak ook beter aangeven waar u tegen aanloopt.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Als u de vragenlijst (gesprekswijzer) van tevoren invult en uitprint, helpt dat u én de Wmo-consulent om beter in beeld te krijgen wat u nodig hebt. 

Met de volgende tips zorgt u ervoor dat de consulent zo goed mogelijk antwoord krijgt op zijn of haar vragen:

  • Vraag als u dat prettig vindt, om een gesprek bij u thuis.
  • Voer het gesprek samen met iemand die u goed kent. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan een familielid, vriend, zorgverlener of MEE consulent.
  • Geef vooraf aan waar de consulent in het gesprek rekening mee moet houden. Bijvoorbeeld spreken in korte zinnen of dingen opschrijven.
  • Doe uzelf niet sterker of te goed voor. Wij weten dat mensen zich graag groot houden en flink zijn, maar daarmee maakt u het voor uzelf zwaarder dan nodig.
  • Wees ook duidelijk over wat u zelf kunt oplossen!
  • Geef het aan als u een vraag niet goed begrijpt. Ga niet gokken of zomaar wat antwoorden.
  • Geef aan waar u tegen aan loopt en geef voorbeelden die dit laten zien.
  • Geef het aan als u wisselende dagen hebt: hoe gaat het op de goede dagen en hoe op de slechte dagen?
  • Zorg dat de consulent goed helder krijgt WAT het probleem is, WANNEER het een probleem is, WAAR u dat probleem ervaart en WAAROM u een oplossing wilt en wat voor een oplossing u wilt.
  • Zorg dat de consulent goed begrijpt dat u LAST hebt van het probleem.
  • Vraag naar de vervolgstappen: welke acties worden doorgenomen en door wie?
  • Vraag om een verslag van het indicatiegesprek.

Op de website http://www.hersenletsel.nl/ kunt u de vragenlijsten digitaal invullen. U krijgt dan automatisch tips en een score. Daarna kunt u de lijst printen en meenemen naar uw gesprek.

WMO Gesprekswijzer getroffene

WMO Gesprekswijzer mantelzorger